Followers

Sunday 2 August 2015

PART 1 - PART4 - SAAT DI UJI-

PART 1-Saat di Uji- 
      [Day-7] Perkongsian ini hnya utk renungan... secebis kisah hidup di kalangan berbillion manusia...Jenis ujian sama~jln cerita berbeza... Adam luqman telah menunjukkna perangai2 'pelik' setelah 7 ari pemergian ayhnya...beberapa ari sblum ni...adam luqman seolah2 kuat dan tidak menangis langsung dr awal proses hngga ke akhir pengkebumian arwah dan beberapa ari slepas... Tp ari ini...adam luqman menangis mendayu2+mengamuk...naluri ibu kuat mengatakan dia teramat merindui ayhnya...bila semua org tnya..."adam, ayh mana?"..adam akn jwb "ayh da mati.."ini la hasil pengamatan ank kecil ini krn terlalu gemar menonton rancangan astro 106...zikir munajat & 'tanah kubur'...

      Tp ank kecil tetap ank kecil... mengharapkn ayhnya kembali...mmg tidak mungkin...hari ini adam yg tidak berapa sht sejak smlm mula mengamuk-menangis dan meraung....sbg ibu sudah tentu hati remuk mendegar rintihan si anak... Semua yg mendengar jg jd serabut dan kelam kabut bila adam mula mengamuk-menangis dan meraung....puas dipujuk dgn mainan kegemaran-makanan kegemaran...cerita kegemaran..... -tak jln- 

    Akhirnya hati ibu yg msh xkeruan ni mula membara krn xtertanggung rasa hati...belum pun menyesuaikan dr...ank dah mula menguji.... "adam luqman!! Kanapa nk uji mummy ni!! Adam kena terima adam ank yatim skrg!! Kalo sedih, keluarkan & tunjukkn xpyh simpan2 konon2 kuat pastu buat perangai mcmni! Sume benda minta, sume kita bg tp sume tak kena!! Nk marah sape?? Kataku...adam semakin meraung... "ramai lg ank yatim kat dunia ni... kita redah je la!!" Adam ingt adam sorang je sedih?? Terima hakikat adam ank yatim skrg! Adam ank yatim! pandai2 la adam nk adjust mcmana rasa ati tu.. arini ayh xde...esok lusa mummy dan adam akn mati jg jumpa Allah..kubur lain2..pandai2 la ye kena redha!!" Sambungku...
 -ati kering-
 ***alhamdulillah...berkesan... :)***

 PART 2- Saat di Uji-
      Ku minta ditinggalkn bersendirian .....-sunyi-sayu-pilu...
Ku pejamkan mata...terbyg segar wajah terakhirnya sblum ditimbus tanah.... terasa angin sejuk menyapa wajah dan tubuhku..... -senyum- 'abg...i love u... -sepi- i love u.... ulangku...ucapanku dibalas... -sepi- seperti biasa ketika hayatnya... dia hanya tersenyum....


 PART 3-Saat di Uji- 
      Kisah percintaan kami unik dan tragis...... :) Pd rakan2 terdekat dan keluarga telah pun sedia maklum... bertunang-putus-kahwin dgn org lain-cerai- balik semula-nikah-dpt adam-berpisah selamanya.... malu? Rasa2 bole buat novel x? Ada ke yg nak baca?....mana tau akn dtg bole buat drama.... hehe... smile emoticon kita semua melakonkan drama di pentas dunia... Tujuan:agar balik semula kpd DIA... Perasaan marah-geram-xadil-sedih-kecewa-syukur-gembira krn satu persatu permohonanku di jwb....Aku hnya insan lemah... bohong la aku kuat sgt.... ada ke org yg kuat sgt spt yg diberitakan tu???


 PART 4- Saat di Uji- 

       [Healing Proses] Proses bermula....mulakan dgn cendol..  ada org pesan...dlm edah & berkabung xbole keluar rumah.... Betul.sy stuju. Org dtg dan pergi.pesan.Sabar.Teruskan idup.Dlm edah duk uma je.Soalan sy... Apa method or SOP nak teruskan idup tu?? Jwb!... sy kena keluar bekerja... cr duit utk besarkn ank yg sorang tu...jd apa relevannya? Sape nk bg kami mkn?? Kamu? Awk? Itu bkn berkabung...itu meratap namanya... serius...sy mmg mrh...ni zaman internet...Hukum tak salah.tp sesuaikan la dgn zaman... (Sila rujuk Tempoh 'Iddah dan berkabung wanita kematian suami dlm post Single Mother Inspiration-perlu dipatuhi tanda taat dan ksh syg pada suami tapi bukan menghalang untuk keluar mencari rezeki ye makcik2..asal pandai jaga maruah diri.)
     

      Bulan 4 selepas pulang dr menunaikan umrah...aku telah dijangkiti influanza A... mengambil masa 3 minggu untk pulih...ketika bdn mula nk kebah-tekak teringin mcm2..walaupun lps mkn akn dimuntahkan semula....aku minta dia belikan garlic bread + soup pizza hut~xabis mkn...dia mrh... then...aku minta lg...nk mkn cendol..
      Kami keluar ke bndr-tempat biasa-.. dia suruh turun...aku ckp xlarat... dia keluar belikan cendol dan bwa smula ke kereta....sambil pesan~'xhabis mkn-jaga!'... aku pun mkn.... spt biasa...mmg xlarat nk habiskan...ku toleh belakang....dia kat gerai tgh mkn cendol..-peluang-ku buka tingkap-buang-tinggalkan lg sedikit...hehe...bijak kan. 
      Bila dia dtg nk ambil bekas dia tnya...ni ada lg nape xabis? Aku jwb xlarat....-takut- Arwah mengajar aku jgn membazir...menjadi pantangnya jika aku brbelanja sesuka ati dan membuang makanan.... tp aku msh buat jg...... 
     Prnh dl aku xlarat nk abiskn KFC...aku mkn-kunyah2-tgu dia bgun basuh tgn aku buang dlm tisu...sume aym yg tinggal, aku buang dlm tisu....bila dia balik ke tmpt kami semula...dia tanya 'da abis?'.. aku senyum je...pas tu dia ckp 'xpyh la sembunyi2 dlm tisu tu'....kihkih..kantoi... kami ketawa bersama2...aku takut-syg dan respect dgnnya...tp mcmana...aku mmg selalu xmampu habiskn maknanku sendiri.... da biasa dia ada utk tlg habiskannya... abg...ayg rindu abg...


No comments: