Followers

Tuesday 4 August 2015

PART 12 - SAAT DI UJI - AL- Dhuha(Surah ke-93)

             Alhamdulillah...hari ini ada cahaya di hujung lorong...memberiku harapan...menyegarkan jiwa...seorg guru telah datang berkongsi rahsia Surah Dhuha dengan kami... Ingin ku kongsi bersama dgn anda semua...Hayati...

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang...
1.Demi waktu dhuha (ketika matahari naik setinggi galah)
2.Dan demi malam apabila telah sunyi.
3.Tuhanmu tidak meninggalkan engkau (Muhammad) dan tidak membencimu.
4.Sesungguhnya , kesudahan itu lebih baik dari permulaan.
5.Dan sesungguhnya ,Tuhanmu pasti memberikan kurnia-Nya kepadamu sehingga engkau redha-berpuas hati.
6.Bukankah Dia mendapatimu sebagai seorang Yatim, lalu Dia melindungimu.
7.Dan Dia mendapatimu sebagai seorang yang kebingungan, lalu Dia memberikan petunjuk.
8.Dan Dia mendapatimu seorang yang kekurangan, lalu Dia memberikan kecukupan.
9.Maka terhadap anak yatim janganlah engkau berlaku sewenang-wenangnya.
10.Dan terhadap orang yang meminta jangan lah engkau mengherdiknya.
11.Dan terhadap nikmat Tuhanmu, hendaklah engkau nyatakan dengan bersyukur.


Penerangan Ayat mengikut fahamanku dengan situasiku ini...


          Demi waktu siang-malam vs gembira-sedih dan berulang-ulang..begitu lah kehidupan....Allah menjadikan siang di ganti dengan malam...Ada waktunya kita gembira dan bila tiba masanya kita akan melalui waktu sedih...

         Dalam apa jua keadaan, Allah tidak akan meninggalkanku... dan tidak membenciku...-TIDAK AKAN- Sesungguhnya akhirat kelak untukku pasti akan lebih baik dari dunia. Pasti.(Kesudahan lebih baik dari permulaan).

        Sepanjang hidupku,  Allah telah memberi kurnia kepadaku sehingga aku merasa puas.Dan bila tiba masanya Allah ambil semula pinjamanNya dan aku bersedih..Bila ku renung...nikmat yang telah diberi tidak terkira banyaknya...sehingga tidak terhitung.Maka, patutkah aku mengeluh dan bersedih?

         Bukan kah aku dulu anak yatim dan Allah telah memberiku perlindungan..(di beri pinjam  ibubapaku di dunia-diberi pinjam arwah suamiku -adam luqman dan tuty serta mereka2 yang menyayangiku).

         Dan apabila aku dalam keadaan bingung (seperti sekarang), Allah beri aku petunjuk dan cahaya. Dan bukankah ketika aku dalam keadaan yang kosong- tiada wang dan harta Allah telah cukupkan aku....dengan nikmat sementara yang aku pinjam dariNya ini...

         Walaupun aku dalam keadaan kesusahan, ada orang lain yang lebih susah dariku...Dan aku akan sentisa bersyukur atas nikmat2 yang telah di beri...Alhamdulillah... :)



No comments: